محصولات دکووود, وبلاگ

شناخت چوب پلاست و اثر آن برمحیط زیست

شناخت چوب پلاست و اثر آن برمحیط زیست

کامپوزیت چوب پلاستیک

با نگاهی به وضعیت جنگلهای شمال کشور که تنها 5/7% از مساحت کشور را در برمی‌گیرد و عنايت به اينكه جنگل هاي هیرکانی شمال کشور با همین وضعیت بغرنج هنوز اصلی‌ترین منبع داخلی تامین چوب آلات و مواد اولیه مصنوعات چوبی و کاغذی هستند،حساسیت و آسیب پذیری آن به وضوح نمایان شده است فلذا لزوم یافتن جایگزینی مناسب و قابل اتکا برای صنعت چوب بیشتر نمایان می گردد.

کمبود و کاهش بی رویه منابع جنگلی و چوبی در کشور ما حقیقتی تلخ و انکار ناپذیر است که به تبع آن کاهش ظرفیت تولید و حتی در موارد متعددی تعطیلی کارخانجات صنایع چوب را درسالهای اخیر در پی داشته است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، ارزش زيست محيطي جنگلها تا 400 برابر ارزش آنها در توليد چوب است.

مطابق با آمار سازمان جنگل ها طبق بررسی های صورت گرفته از 10 سال گذشته که تولیدات چوب پلاست عملیاتی گردیده  میزان بهره برداري از جنگلهاي در طی همین 10 سال  گذشته از2.3 ميليون متر مكعب به كمتر از يك ميليون مترمكعب رسيده و این به معنی كاهش پنجاه درصدی در عرضه چوب به بازار مصرف است و کامپوزیت های چوب پلاست كه عمدتا برپایه خانواده پلي اتيلن PE، پلي پروپيلنPP و پلي استايرن PS پلي (وينيل كلرايد) PVC ساخته می شوند؛ جایگزین اين فراورده‌ها گردیده است که در بسياري از مصارف و كاربردها مي‌توانند مشابه و حتي بهتر از چوب عمل کنند.

چوب پلاست در اسکله و پلاژ های ساحلی و بدنه کشتی

فرمولاسیون کامپوزیتهای چوب پلاست

در فرآیند ساخت کامپوزیتهای چوب پلاست علاوه بر مواد اولیه اصلی ترکیبات دیگری نیز عموما در حد 1% تا 5% مورد استفاده قرار می گیرند که تحت نام کلی مواد افزودنی به آنها پرداخته مي شود. افزودنی ها از اجزای مهم در فرمولاسیون کامپوزیت های چوب پلاست هستند که نقش کلیدی در فرایند پذیری، پایداری حین فرآیند، میزان دبی، صافی سطح قطعه، همچنین خواص مکانیکی، دوام و کارکرد قطعه دارند. مواد افزودنی شامل دسته های فراوان و تركيبات متفاوت شیمیایی هستند که جهت تامين ويژگي‌هاي مختلفي همچون اصلاح خواص مکانیکی، پایدارسازی و تسهیل فرآیند پذیری آمیزه های چوب پلاست مورد استفاده قرارمی گیرند.

اگرچه میزان مصرف افزودنی ها درفرمولاسیون کم است اما همین مقدار تاثیرعمده ای بر فرآیندپذیری، خواص مکانیکی و همچنین قیمت تمام شده محصول دارد. انواع کامپوزیت های برپایه PVC نیاز به درصد افزودنی بیشتری دارند. در صنعت چوب پلاست بر پایه PVC حدود 73 درصد افزودنیها به لحاظ وزنی (که شامل چوب پودر شده وروان سازها داخلی و خارجی پایدار کنند ها مقاومت دهنده های حرارتی و کمک فرایندهای و…) و حدود 59 درصد به لحاظ قیمتی در آمیزه های PVC مصرف می گردند. حضور برخی افزودنی ها جهت تولید محصولات چوب پلاست الزامی است. زیرا فرآیند پذیری مواد پلاستیکی بدون استفاده از کمک فرآیندهایی مثل روان‌کننده بسیار مشکل است. اما استفاده از برخی دیگر سبب بهبود خواص مکانیکی، افزایش طول عمر و یا بهبود برخی خواص فیزیکی و مکانیکی می شود،

انتخاب افزودنی ها باید بر اساس نوع و درصد پلیمر، خواص مورد انتظار و قیمت تمام شده صورت گیرد. هنگامی که از ترکیبات افزودنی استفاده می شود معمولا یک پیش اختلاط قبل از ورود مواد به اکسترودر برای یکنواختی انجام می پذیرد. همچنین برای یکنواختی بهتر مذاب و خواص نهایی بهتر محصول تولیدی در برخی موارد از عوامل اصلاح سطحی استفاده می کنند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 16 =