1- چوب پلاست چیست؟

چوب پلاستیک که در زمره کامپوزیت های چوب طبقه‌بندی می‌شود؛ از ترکیب الیاف چوب با پلاستیک به همراه یک سری از مواد افزودنی مورد نیاز تولید می‌گردد که به آن، چوب پلاستیک، پلی وود یا Poly Wood می‌گویند. دکووود (دکو وود) بزرگ‌ترین تولیدکننده چوب پلاست در ایران است. کامپوزیت های چوب پلاستیک یا چوب پلاست که به شکل پروفیل و صفحات توپر و یا تو خالی تولید می‌شوند، دارای سابقه‌ایی ۴۰ ساله در جهان و حدود 20سال در ایران هستند.

2- چرا چوب پلاست دکووود ؟

“چوب پلاست محصولی سبز، دوستدار محیط زیست با قابلیت تجزیه پذیری”
جذابیت محصولات چوبی در حوزه ساختمانی، همواره از سوی مشتریان مورد استقبال قرار داشته، اما محدودیت های زیست محیطی موجود برای قطع درختان و گرانی این فراورده، چالش هایی است که توسعه ی فروش و مصرف این محصولات را با محدودیت های جدی مواجه ساخته است. همین موارد، راه را برای تغییر الگوی مصرف از چوب به کامپوزیت های چوب پلاستیک پلی وود _ (poly wood) هموار کرده است، تولید محصولاتی با ظاهر چوب، اما بر پایه ترکیبات پلیمری و استفاده از چوب های ضایعاتی، که موجب رونق بازار محصولات چوب پلاست در دنیا و ایران شده است.

برخلاف بسیاری از فرآورده های چوبی، تولید چوب پلاست دکووود با مصرف کمتر انرژی و با استفاده از مواد پلیمری قابل بازیافت، سرشاخه ها و پسماندهای بازیافتی صنایع چوبی، صورت می گیرد و به همین علت چوب پلاست بسیار مقرون به صرفه تر از چوب گردیده و دوستی بهتر برای محیط زیست می باشد. این بدان معنی است که نه تنها از قطع درختان جلوگیری می شود بلکه امکان بازیافت پسماندهای اشاره شده نیز فراهم می گردد. در فرمولاسیون چوب پلاستیک از ترکیب پلیمرهای مختلف و افزودنیهای مجاز بهره گرفته شده، ضمن آنکه از هیچ گونه مواد شیمیایی سمی در فرمولاسیون و فرآیند تولید چوب پلاسیک استفاده نمی شود و از سوی دیگر بواسطه وجود چوب تجزیه پذیری محصولات چوب پلاست نسبت به مواد پلیمری بیشتر است، و به همین علت چوب پلاستیک را محصول سبز می نامند.

این شرکت با سرمایه گذاری قابل توجه و دانش فنی روزآمد، با ساخت حدود 40 نوع قالب توانسته موفق به تولید انواع مختلف پروفیل های چوب پلاستیک در مقاطع متنوع شود که موجب می گردد طراحان و معماران، در طراحی های خود دست بازتری داشته باشند.

3- محصولات چوب پلاست دکووود در چند کد رنگی تولید می شوند؟

انواع چوب پلاست های دکووود در 5 کد رنگ اصلی و 12 کد رنگ سفارشی تولید می شوند طبق جدول کالیته رنگ ذیل:

کالیته رنگ پروفیل های چوب پلاست دکووود

کالیته رنگ پروفیل های چوب پلاست دکووود

 

رنگ های سفارشی چوب پلاست

رنگ های سفارشی چوب پلاست

4- روش نصب چوب پلاست به چه شکل است ؟

نصب چوب پلاست های دکووود باید دقیقا مطابق دستورالعمل نصب صحیح دکووود انجام پذیرد.
لینک دریافت دستورالعمل نصب و همچنین انیمیشن روش نصب صحیح چوب پلاست دکووود در قسمت ذیل قرارداده شده است.

لینک روش نصب چوب پلاست

5- آیا چوب پلاست های دکووود گارانتی دارند؟

انواع محصولات چوب پلاست دکووود دارای دو سال گارانتی مکتوب می باشند.

6- هزینه های تمام شده چوب پلاست حدودا چقدر است؟

چوب پلاست اساسا در زمره متریال های لوکس دسته بندی می شود و در بحث برآورد قیمت چوب پلاست باید درنظر بگیریم که باتوجه به اینکه این محصول هزینه تعمیرو نگهداری در گذرزمان ندارد، بنابراین قیمت تمام شده این محصول در درازمدت به مراتب پایین تر از محصولات مشابه مانند چوب و ترمووود می باشد.

7- آیا استقاده از زیر سازی فلزی برای نصب چوب پلاست دکووود الزامی است ؟

بله الزامی است.

8- برای طراحی سه بعدی چگونه می توان به تکسچرهای چوب پلاست دکووود دست پیدا کرد؟

دکووود به عنوان بزرگترین تولید کننده کامپوزیت های چوب پلاست در ایران برای اولین بار در ایران کامل ترین پکیج تخصصی انواع تکسچر چوب پلاست را تهیه و به طور رایگان در اختیار فعالین حوزه طراحی معماری قرارداده است.
 لینک دریافت تکسچر های چوب پلاست دکووود 

9- آیا چوب پلاست های دکووود مقاوم در برابر آب و رطوبت می باشند ؟

خیر، هیچ نوع چوب پلاستی بطور کامل ضد آب نمی باشد. ولیکن انواع چوب پلاست های دکووود دارای جذب آب بسیار اندکی هستند. و به همین دلیل است که بطورکلی به آن “ضد آب” می گویند. میزان جذب آب چوب پلاست های دکووود در 24 ساعت غوطه وری در آب معمولا 1 تا 3 درصد می باشد.

10- آیا محصولات شرکت دکووود دچار تغییر رنگ در گذرزمان می شوند؟

رنگ روی پروفیل چوب پلاست های دکووود به طور معمول پس از گذشت حدود ۲ سال از رنگ نما به رنگ مقطع چوب پلاست تغییر می‌کند و از این پس، تغییر ثابت می‌ماند. علت تغییر رنگ چوب پلاست ها تداوم تاثیر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی هستند. تفاوتی که در تغییرات روی رنگ بندی چوب پلاست و تغییرا رنگ چوب یا ترمووود وجود دارد، این است که این تغییر رنگ در چوب پلاست فقط یکبار اتفاق می‌افتد ولی در چوب ترمو یا ترمووود تغییر رنگ دائماً در حال اتفاق افتادن است.

11- آیا چوب پلاست های دکووود قابلیت رنگ پذیری دارند؟

باتوجه به اینکه انواع چوب پلاست دکووود بعد ازاینکه پس از گذشت چند ماه به ثبات رنگی می رسند، نیازی به رنگ امیزی ندارند. ولیکن اگر کارفرما به هردلیلی بخواهد چوب پلاست را رنگ آمیزی کنید هیچ مانعی وجود ندارد و با انواع رنگ های ترمووود قابلیت رنگ پذیری روی چوب پلاست وجود دارد.

12- با توجه به اینکه چوب خود از زیبابی و استحکام خوبی برخوردار می باشد، چرا باید چوب پلاست دکووود خریداری کنیم؟

دلایل زیادی برای جایگزینی چوب پلاست های دکووود بجای چوب و ترمووود وجود دارد که به اختصار به چند مورد اشاره می کنیم.

  • مقرون به صرفه در دراز مدت نسبت به چوب و ترمووود ، با عمر طولانی
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • مقاومت بالا در برابر حشرات موذی نسبت به چوب و ترمووود
  • نگهداری آسان و بدون هزینه
  • دوست دار محیط زیست
  • غیر سمی و ایمن
  • ضدخش و ضدضربه
  • سطح غیر لغزنده
  • کمترین انبساط و انقباض
  • مقاوم در برابر شکاف و پوسیدگی
  • قابل شست و شوبا انواع شوینده های ملایم
  • مقاومت بالا در برار رطوبت و آب نسبت به چوب و ترمووود

13- آیا چوب پلاست های دکووود ضد آتش می باشد؟

انواع چوب پلاست های دکووود در برابر شعله مستقیم آتش ذوب می شوند و مشتعل نمی شوند، از این رو بسیار مناسب و ایمن می باشند در برابرآتش سوزی.

14- تفاوت اصلی چوب پلاست دکووود با چوب و ترمووود چیست؟

مهمترین تفاوت چوب پلاست نسبت به چوب و ترمووود، عدم نیاز به تعمیرو نگهداری و همچنین اقتصادی بودن در دراز مدت نسبت به چوب و ترمووود می باشد. درکنار تنوع بیشتر محصولات از نظر کاربرد و رنگبندی

15- دکووود دارای چند مدل محصول چوب پلاست می باشد؟

دکووود به عنوان بزرگترین تولید کننده کامپوزیت های چوب پلاست در ایران دارای حدود 40 مدل چوب پلاست می باشد که هر کدام دارای کاربردهای مختلف می باشند.

16- آیا برای تولید چوب پلاست درختان قطع می شوند؟

خیر. چوب پلاست یک محصول سبز و دوستدار محیط زیست می باشد و برای تولید این محصول هیچ درختی قطع نمی شود. از اینرو بسیار مورد توجه فعالان و دوستداران محیط زیست و سبک های معماری دوستدار طبیعت قرار گرفته است.

17- آیا جایگزینی چوب پلاست دکووود بجای چوب و ترمووود از نظر اقتصادی به صرفه می باشد؟

بله کاملا به صرفه تر می باشد. چون چوب پلاست برخلاف ترمووود و چوب اشباع نیازی به تعمیر و نگهداری در دراز مدت ندارد.

18- آیا ابزار خوری چوب پلاست های دکووود مانند چوب و ترموود می باشد؟

بله کاملامشابه می باشند.

19-  آیا چوب پلاست های دکووود در مقایل قارچ و کپک و حشرات موذی مقاوم هستد؟

بله

20- آیا دکووود در تمام استان های ایران نمایندگی و یا عاملیت رسمی دارد؟

بله دکووود در تمامی مراکز استان ها و حدود 50 شهر دیگر ایران دارای نمایندگی و عاملیت رسمی می باشد.

21- روش نگهداری چوب پلاست به چه شکل است؟

چوب پلاست دکووود در برابر لکه خوردنی ها و نوشیدنی هاي مایع معمولی و بدون انواع روغن و چربی مانند: انواع چاي، کچاپ و آب میوه ها و شرایط طبیعی مانند قارچ و کپک هایی که در محیط وجود دارند، مقاومت می کند و میتوان این لکه ها را توسط آب گرم و صابون و یا مواد شوینده ملایم مانند پودر رختشویی با کمک برس نرم پاك کرد به شرطی که کمتر از سه روز از لکه دار شدن آن نگذشته باشد. باید توجه داشت استفاده از موادي که از دسته حلال هایی با پاك کننده هاي قوي بوده یا از نوع اسیدي یا قلیایی می باشند ممنوع است و ممکن است به محصولات آسیب جدي رسانده و آن را از شرایط گارانتی نیز خارج کند.

  • استفاده از آب پرفشار دستگاه هاي کارواش خانگی:
    شستشوي سطح محصولات دکووود با سیستم هاي واتر جت بلامانع است در صورتی که فاصله نازل آن تا محل مورد نظر کمتر از یک متر نباشد. شستشو با این وسیله بهترین راه زدودن گرد و غبار و برخی لکه ها میباشد.
  • لکه هاي آب و رنگ پریدگی:
    این امر در تمام محصولات چوبی و پایه چوب طبیعی وجود دارد. به همین علت بعد از گذشت ۷ الی ۱۰ ماه از نصب و قرار گرفتن در شرایط جوي رنگ و سایه ها یکدست گشته و با کمی رنگ پریدگی ثابت خواهد ماند.
  • برف و یخ:
    هرگز از فلز و یا وسایل تیز مانند کاردك یا تیغ یا بیل نامناسب جهت پارو کردن برف یا یخ استفاده نگردد. اگر رویه محصول بدین سان آسیب ببیند شامل این گارانتی نخواهد بود.
  • رنگ آمیزي و پوشش ها:
    رنگ با دیگر مواد پوشاننده مانند انواع سیلرها و کیلرها، پلی استرها و غیره که بدون تایید دکووود روي محصول به کار رود نه تنها مناسب دکووود نیست بلکه به آن آسیب می رساند. درصورت استفاده از هر گونه پوشش گارانتی از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.
  • استفاده از سنباده و برس سیمی:
    به طور کلی استفاده از سنباده و برس سیمی توصیه نمیگردد. اما اگر لکه اي عمیق مانند اثر زغال یا هر نوع لکه مشابه پیش آمده می توان آنرا با یک سنباده نرم و یا برس سیمی که درجهت طرح روي پروفیل ها کشیده شود تمیز نمود.

22- زمان تحویل پس از ثبت سفارش چقدر می باشد معمولا؟

زمان تحویل سفارش به عوامل مختلفی مانند حجم سفارش و…بستگی دارد. ولی بطور میانگین 10 تا 15 روز کاری پس از ثبت سفارش، پروفیل های چوب پلاست درخواستی تولید و تقدیم مشتری می گردد.

23- مهمترین تفاوت بین چوب پلاست دکووود با چوب پلاست های دیگر چیست؟

بزرگترین تفاوت دکووود با سایر تولید کنندگان این محصول در کشور، کیفییت بالای محصولات تولیدی دکووود می باشد. همچنین از نظر تنوع قالب و تنوع محصولات چوب پلاست، دکووود دارای بیشترین تنوع محصول چوب پلاست در ایران می باشد.

24- بیشترین کاربرد چوب پلاست دکووود در چه بخش هایی از ساختمان و یا مبلمان شهری می باشد؟

چوب پلاست اساسا یک متریال پوشاننده (کاور) می باشد و در بیشتر مواقع نقش دکوراتیو دارد. هر بخشی از ساختمان و مبلمان شهری که در گذشته از چوب و یا ترمووود استفاده میشد مانند نمای ساختمان های مختلف تجاری و مسکونی، انواع مبلمان شهری، کاور اطراف استخر،، روف گاردن، آلاچیق و پروگلا و… در حال حاضر از چوب پلاست میتوان استفاده کرد .

25- طول استاندارد پروفیل های چوب پلاست دکووود چند متری است؟

طول استاندارد شاخه های چوب پلاست دکووود 2 متری می باشد. ولیکن این شرکت جهت جلوگیری از هدر رفت پروفیل وهمچنین به صرفه تر شدن پروژه ازنظر اقتصادی و نیز بالابردن سرعت نصب، برای سفارش های بالا تر از 30 متر مربع، اقدام به تولید پروفیل به طول دلخواه کارفرما می نماید(در بازه ی طولی 2 تا 4 متر طول)

26- برای محوطه استخر روباز باید از کدام یک از پروفیل های چوب پلاست دکووود استفاده کرد؟

27- برای نمای ساختمان از کدام یک از پروفیل های چوب پلاست دکووود می توان استفاده کرد ؟

برای نمای ساختمان میتوان از سه دسته پروفیل چوب پلاست دکووود استفاده کرد؛

  • دسته اول: انواع تایل با عرض های ( 4 سانت، 7سانت، 9سانت و 30 سانت که اتصال این تایل ها بصورت پیچ از رو می باشد.
  • دسته دوم: چوب پلاست مناسب نما، انواع دیوارپوش های با عرض های 10سانت، 11.5سانت و 15سانت می باشد که اتصال این پروفیل ها بصورت فاق و زبانه می باشد.
  • دسته سوم: انواع دک سبک می باشند که در عرض های 7سانت، 10سانت، 14.5سانت، 15سانت و 15.5سانت تولید می شوند. که اتصال این دسته از پروفیل ها به وسیله ی کلیپس انجام می شود.

28- آیا از نظر هزینه تفاوتی دارد از کارخانه مستقیم خرید کنیم و یا ازطریق نمایندگی یا عاملیت های رسمی دکووود؟

تفاوت خاصی وجود ندارد، زیرا دکووود فقط دارای یک لیست قیمت واحد می باشد و تمامی نمایندگی ها و عاملیت های رسمی این شرکت موظف می باشند طبق لیست قیمت مصوب کارخانه محصول را به مشتری بفروش برسانند، بنابراین برای مشتری از این نظر هیچ تفاوتی وجود ندارد.