چوب پلاست چگونه ساخته می‌شود؟

در سال‌های اخیر برای طراحی و دیزاین نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی و حتی طراحی محیط بیرونی از وسایل و لوازم جدیدی استفاده می‌شود. یکی از محصولاتی که در ظاهر ساختمان و محیط شهر نیز بسیار استفاده می‌شود، چوب پلاست یا چوب پلاستیک است. البته در گذشته از کفپوش و دیوارپوش‌های WPC یا کامپوزیت چوبی و پارکت‌ها استفاده می‌شد. این محصولات دارای ظاهری شبیه چوب طبیعی است.

بیشترین موارد استفاده چوب پلاستیک در شمال آمریکا و کانادا می‌باشد و نخستین بار در سال 1990 از این محصول (Polywood) استفاده شد.

ساختار چوب پلاست

چوب پلاست از جمله محصولات دسته مصالح کامپوزیتی قرار می‌گیرد. این محصول ترکیبی از چوب طبیعی و فیبر پلاستیکی است. در واقع موادی همچون خورده‌های چوب، پوست بادام، ساقه نیشکر یا بامبو با مواد خرد شده پلاستیکی حاصل از ترکیبات پلی‌اتیلن و چند ماده دیگر ترکیب شده و این محصول مقاوم و بادوام را به وجو می‌آورد.

دوام بالای چوب پلاست

به دلیل استفاده از افزودنی‌های مقاوم مانند رنگ‌دانه‌ها، تقویت کننده‌ها و روان کننده‌ها، خصوصیات فنی چوب پلاستیک‌ها در حد مطلوبی است. همچنین به دلیل استفاده از ترکیبات منحصر به فرد سلولوزی و رنگ بندی چوب پلاست این محصول بسیار شبیه چوب طبیعی است.

کاربرد چوب پلاست در ساختمان‌سازی چیست؟

کامپوزیت چوب پلاست یا WPC اگر ترکیب پلی‌اتیلن (PE) و خاک اره داشته باشد بیشتر در مصالح ساختمانی استفاده می‌گردد. کاربرد چوب پلاست در ساخت در و پنجره، گلدان، میز و صندلی، آلاچیق و پرگولا و همچنین در کفپوش روف گاردن بسیار دیده می‌شود.

کاربرد چوب پلاست در فضای شهری چیست؟

به دلیل کمتر آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست و قطع بی‌رویه درختان، شهرداری‌ها هم کم‌کم تشویق شده‌اند که از محصولات چوب پلاستیک در فضای شهری و مبلمان شهری و طراحی پارک و فضای بازی کودکان استفاده نمایند. همچنین آلاچیق داخل پارک‌ها، پرگولا در فضای رفت‌و‌آمد پارک‌ها، میز و صندلی رستوران‌ها و حتی کفپوش روی پل هم استفاده می‌شود.

موارد قبل از استفاده و کاربرد چوب پلاستیک

کف سازی با چوب پلاست

برای آماده کردن کف مناسب نصب چوب پلاست، به طور مثال برای کفپوش کردن سطح حیاط، باید زیرسازی مناسبی با استفاده از قوطی چوب پلاست، قوطی آهنی یا قوطی آلومینیومی انجام داد.

اگر قصد دارید از تایل و موزاییک چوب پلاست برای پوشش کف استفاده نمایید، فضای زیر آن را با قوطی پوب پلاستیک زیرسازی نمایید و حداکثر ابعاد 40 در 40 باشد.

نما سازی با چوب پلاست

برای استفاده از محصولات چوب پلاستیک مانند دک در نمای ساختمان حتما باید از صاف و مسطح بودن نما و دیوار مطمئن باشید.

برای زیرسازی دیوار هم می‌توان از قوطی چوب پلاستیک استفاده کرد و روی آن را با دیوار پوش چوب پلاستیکی بپوشانید.

معمولا متریال چوب پلاستیک با استفاده از بست‌های پلاستیکی مهار می‌شوند.

اگر در طراحی نمای ساختمان از چند مصالح متفاوت استفاده می‌کنید، برای تمیز درآمدن کار بهتر است که استفاده از چوب پلاست را به مرحله آخر ببرید.

برخی از کاربرد محصولات دکووود

کاربرد چوب پلاست به عنوان کفپوش

کفپوش چوب پلاست، یک متریال جدید در ساختمان سازی است و اولین بار در سال 1990 میلادی وارد بازار آمریکا و کانادا شد. کفپوش های چوپ پلاست از ترکیب فیبر چوب و پلاستیک تولید شده و معمولا در کف خانه، کف حیاط، کف آلاچیق و کف روف گاردن بسیار به کار می‌روند. این کفپوش ها جایگزین بسیار مناسبی برای کفپوش های ساخته شده از چوب طبیعی هستند.

 

کاربرد چوب پلاست به عنوان دیوار پوش

چوب پلاستیک با توجه به شباهتی که به چوب طبیعی دارد، برای نمای ساختمان و دیوار پوش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بافت و طرح و رنگ و دوام بالای این محصولات باعث شده استقبال زیادی برای پوشش نمای خارجی ساختمان و دیوار پوش فضای داخلی منازل به وجود آید.

 

کاربرد چوب پلاست به عنوان سقف کاذب

از جدیدترین موارد استفاده چوب پلاستیک در طراحی  سقف کاذب است. تنوع رنگ و ابعاد پروفیل‌های چوب پلاستیک، درکنار سبک بودن گزینه بسیار مناسبی برای اجرا و پیاده‌سازی سقف کاذب فروشگاه، مراکز تجاری و حتی داخل ساختمان است.

 

کاربرد چوب پلاست به عنوان مبلمان شهری

در راستای اهمیت مواد بازیافتی در حمایت از محیط زیست، استفاده از چوب پلاستیک بسیار گزینه مناسبی برای شهرداری‌ها و پیمانکارهای فضای سبز و ساخت پارک‌های درون شهری است. ساخت آلاچیق و پرگولا درون پارک‌های تفریحی، سطل زباله، گلدان، پله و صندلی‌های درون پارک و همچنین ساخت مبلمان شهری و کفپوش پیاده‌رو از جمله کاربردهای چوب پلاستیک است.

 

کاربرد چوب پلاست به عنوان لوور

لوور یکی از ابزارهای طراحی فضای داخلی و بیرونی ساختمان است و مانند پرده کرکره برای تنظیم نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از قدیم لوور آلومینیومی و چوبی استفاده می‌شده است و در سال‌های اخیر نیز با ساخت چوب پلاستیک، لوور های تاسیساتی و لوورهای معماری با استقبال مواجه شده است. در حال حاضر از لوورهای چوب پلاستیک بیشتر برای فضاهای داخلی و خارجی و همچنین سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد کاربرد چوب پلاست