در مورد روف گاردن Roof Garden چه می‌دانید؟

روف گاردن Roof garden یا فضای سبز روی پشت بام وقتی معنی پیدا می‌کند که یک فضای سبز روی سقف (مانند پشت بام، حیاط، بالکن و …) اجرا شود. در واقع در اجرای پروژه روف گاردن ما بستری آماده می‌کنیم که گیاه در ارتفاعی بالاتر از سطح خاک زمین و بر روی بستری مصنوعی بتواند رشد کند. اگر بخواهم مثالی بزنیم: کف لابی ساختمان که همان سقف پارکینگ را تشکیل می‌دهد، یا کف حیاطی که روی پارکینگ طبقاتی شکل گرفته است و امکان کاشت گیاه روی آن به طور طبیعی محیا نباشد.

انواع روف گاردن

روف گاردن‌ها می‌توانند حتی به معنی قراردادن چند گلدان روی پشت بام باشد و به صورت پیشرفته‌تر می‌تواند اجرای فضای سبز روی بام مانند باغ یا پارک در پشت بام باشد. فضای سبز روی پشت بام مدل‌های مختلفی دارد و انتخاب طراحی بام سبز بستگی به عوامل مختلفی مانند، سازه ساختمان، نوع کاربری، ویژگی‌های اقلیمی و آب و هوایی و حتی سلیقه سفارش دهنده فضای سبز روی بام دارد! عوامل ذکر شده باعث به وجود آمدن روش‌های گوناگون اجرای این پروژه جذاب شده است. روش‌هایی به نام‌های روف گاردن گسترده، روف گاردن متمرکز و روف گاردن پرتابل و روف گاردن مدولار که هر کدام را باید برای اجرای فضای سبز بام خود بررسی کنید و کارشناس مربوطه به شما مشاوره دهد، تا بتوانیم تشخیص دهیم که کدام روش اجرای فضای سبز روی بام برای شما مناسب است.

تعریف عامیانه برای فضای سبز روی پشت بام

روف گاردن گسترده به روشی گفته می‌شود که در آن شما می‌خواهید سطح گسترده سبز داشته باشید یا به صورت ساده‌تر بگوییم می‌خواهید سطوح چمنکاری شده روی بام داشته باشید. برای اجرای این روش بعد از اینکه فرآیند ایزولاسیون و زیرسازی پشت بام انجام شد و تعبیه خروجی آب صورت گرفت، سطح بام جهت کاشت چمن آماده می‌شود.

روش روف گاردن متمرکز بدین صورت است که می‌توانید از درختان و بوته‌های زیبا نیز در پشت بام استفاده کنید. چون مزیت این روش عمق کاشت بیشتر می‌باشد و اجرای باغچه‌ها به روش سنتی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پرتابل و مدولار

اگر در مورد روف گاردن پرتابل و مدولار هم بخواهیم اطلاعات مفید و کوتاهی بدست آوریم، ابتدا باید بگوییم که شما به عنوان درخواست کننده اجرای فضای سبز روی بام باید نکته مهمی را در نظر بگیرید. قبل از اجرای این شیوه شما باید از مقاومت ساختمان در برابر بار مرده‌ای که توسط خاک و درختان و بوته‌ها ایجاد می‌شود مطلع باشید. آیا سازه ساختمان شما، این بار مرده را تحمل خواهد کرد؟ اگر در این مورد تردید دارید، بهترین روش برای ایجاد فضای سبز روی بام، استفاده از روف گاردن مدولار و پرتابل است. به زبان عامیانه ما در این روش از گلدان‌ها و فلاور باکس آماده جهت اجرای بام سبز استفاده می‌کنیم. تفاوت این روش نسب به دو سبک قبلی، از لحاظ ظاهری نیست بلکه به لحاظ سازه‌ای، سرعت اجرا، امنیت، تنوع، مدرن بودن متفاوت می‌باشد.

طراحی Roof Garden به چه صورت انجام می‌گیرد؟

طراحی روف گاردن ساحلی

در این مدل از طراحی فضای سبز روی پشت بام به صورت گسترده، سطح بام را با شن تزئینی پوشش می‌دهند. به طور متوسط 30 الی 40 درصد سطح پشت بام را پوشش گیاهی تشکیل داده و بقیه فضای بام را مسیرهای چوبی که معمولا از تایل چوب پلاست استفاده می‌شود و سایر امکانات مانند نیمکت چوبی پوشش داده است. برای اجرای این مدل می‌توانیم از مدل‌های مختلف مبلمان شهری از جنس چوب پلاست استفاده نماییم.

 

طراحی روف گاردن ارگانیک

در این مدل از طراحی فضای سبز روی پشت بام از درصد شن تزئینی استفاده شده کم می‌کنیم و اجرای فضای سبز روی بام را افزایش می‌دهیم. همچنین مسیرهای چوبی و تجهیزات جانبی افزایش یافته است. برای اجرای این مدل می‌توانیم از مدل‌های مختلف نیمکت‌ها و گلدان‌های از جنس چوب پلاست استفاده نماییم.

 

طراحی روف گاردن مینیاتوری

در این مدل از طراحی Roof garden بیشتر سطح را با اجرای فضای سبز روی بام پوشانده و تراکم سبزینگی بیشتر از شن تزئینی است. معمولا تجهیزاتی مانند پرگولا در این مدل از طراح حدود 15 الی 20 درصد از فضای بام را پوشش می‌دهد. برای اجرای پرگولا روی بام آن را از جنس چوب پلاست یا چوب پلاستیک می‌سازند.

 

طراحی روف گاردن رویایی

در این مدل از طراحی Roof garden یک فضای رویایی روی پشت بام خلق می‌کنیم. به طوری که معمولا حدود 45 تا 55 درصد سطح پشت بام را اجرای فضای سبز روی بام و پوشش گیاهی تشکیل می‌دهد. باقی فضای بام را آلاچیق، آتریوم پوشش می‌دهد. پوشش کف بیشتر مواقع محصولات چوب پلاست بوده و سطح کمتری شن تزئینی در این مدل دیده می‌شود. با توجه به پیشرفت سازه‌های چوبی، آلاچیق را نیز می‌توان کاملا از چوب پلاست ساخت که بسیار سبک‌تر از سازه چوبی آن است.

 

طراحی روف گاردن لاکچری

در این مدل از طراحی Roof garden علاوه بر استفاده از پوشش گیاهی عمده مانند انواع درختان، درختچه‌ها، گل و گیاهان پوششی در سطح بام، امکان استفاده از تجهیزات جانبی مانند آلاچیق، پرگولا، آبنما، فضاهای نشستن و استراحت مانند میز و نیمکت و تخت آفتابگیری همه و همه از جنس چوب پلاست فراهم می‌باشد.

پروژه‌های اجرا شده روف گاردن همراه با آلاچیق و پرگولا

Deco Wood