محصولات دکووود, وبلاگ

انتخاب بهترین سازه سایه بان

تفاوت میان آربر، پرگولا، گازبو و پاویلیون

برای احداث و انتخاب بهترین سازه سایه بان در فضاهای باز که هم کارکرد معماری داشته باشد و هم به زیبائی بصری محیط کمک کند، انتخاب هایی چند را می توان متصور شد که عمده ترین آنها عبارتنداز: آربر – پرگولا– گازبو- پاویلیون.
طبیعتاً میان آنها تفاوتهایی وجود دارد و کاربردهای هریک نیز با بقیه متفاوت است.

تفاوت میان آربر و پرگولا:

آربر و پرگولا اگر چه دارای نمای ظاهری مشابه هستند، لیکن سازه های مشابه ندارند.
هر دو این سازه ها دارای ساختار چشمه ای (مشبک) هستند و با الگوی مربعی یا مخروطی ساخته می شوند، اما تفاوت های اساسی بین این دو، با توجه به نوع کارکرد انها در فضاهای خارجی وجود دارد.

آربر: arborآربر

آربر ها معمولا دارای سازه مشبک می باشند که در اغلب موارد در سقف دارای قوس است .
آربر اغلب برای ایجاد سایه و به عنوان یک عنصر تزئینی، در مسیرهای پیاده، ورودی به باغ، حیاط و مسیرهای عبور خودروها ساخته می شود. استفاده از این سازه در فضاهای خارجی جهت برگزاری مراسم گوناگون به دلیل زیبایی و قابلیت تزیین با گیاهان بالارونده مرسوم است.

آربر

کارکرد آربر:

این سازه ها می توانند جهت راهنمایی پیاده برای مسیریابی و ایجاد حس دعوت کنندگی استفاده شوند.

پرگولا:پرگولا

پرگولا برخلاف آربر که یک سازه تقریبا کوچک است دارای ساختار بزرگ تری است . پرگولا دارای سقف مشبک است که به وسیله ستون حمایت می شود .این نوع سازه جهت پوشش فضاهای بزرگ استفاده می گردد برای مثال پاسیو ها و فضاهای نشیمن خارجی. آنها با ایجاد سدی در مقابل نور خورشید موجب ایجاد سایه می گردند.

سازه پرگولا

کارکرد پرگولا

پرگولا برای مکان سازی در فضاهای خارجی و جهت ایجاد فضاهای نشیمن بسیار مناسب است و سقف آن می تواند جهت آویزان کردن گیاه، لامپ و اکسسوری مناسب باشد.

تفاوت میان گازبو و پاویلیون:

این دو سازه نیز همچون آربر و پرگولا، بواسطه مشابهت با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، درحالیکه این مشابهت بیشتر به واسطه عنصر سقف این دو سازه است و جدا از این تفاوتهایی بین این دو وجود دارد که در زیر شرح داده میشود.

گازبو:گازبو

گازبوها نوعی سازه سایه بان با سقف پوشیده می باشند، که دارای دیواره های بسته و جداره های نیمه باز هستند. معروف ترین شاخصه گازبو شکل آنهاست که اغلب در اشکال هشت ضلعی و بیضی ساخته می شود.

سازه گازبو

کارکرد گازبو:

گازبو ها معمولا نقطه مرکزی حیات هستند و به عنوان عنصر شاخص معرفی می شوند این نوع سازه ها از میزان سایه اندازی بالایی برخوردار هستند.

پاویلیون:سازه پاویلیون

برخلاف گازبو پاویلیون یک سازه ی مسقف با جداره های کاملا باز است. از تفاوت های آن با گازبو فقدان کف منحصر به خود است .سازه سقف معمولا به وسیله 4 تا 6 ضلعی قرار می گیرد و برخلاف گازبو که دارای پلان هشت ضلعی یا بیضوی است این نوع از سازه اغلب به صورت مستطیلی و کشیده طراحی می شود. تفاوت دیگر پاویلیون با گازبو را می توان در عملکرد آن مشاهده کرد به نحوی که در گازبو شاهد یک شخصیت مستقل برای سازه بوده اما در پاویلیون بیشتر در صدد ایجاد سازه مسقف برای سایه اندازی می باشیم.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + دوازده =