وبلاگ

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست ـ POLY WOOD ـ محصولی جدیداست، که در گروه مواد کامپوزیتی (چند سازه) قرار می گیرد و به شکل پروفیل یا صفحات (شیت)، با بکارگیری از متریال پودر چوب حاصل از ضایعات و دورریزهای صنایع چوبی و ترکیب آن با پلیمر و افزودنی های لازم و پیگمنت های رنگی تولید می شود.
چوب پلاست در مقایسه با تاریخچه بلند مصرف محصولاتی مانند الوارهای طبیعی و محصولات چوبی سنتی همچون تخته های خرده چوبی (نئوپان و mdf) و ورقه های فیبری، محصولاتی نسبتاً جدید بحساب می آیند.

در این یادداشت از شرکت دکووود، بعنوان تولید کننده برتر چوب پلاست کشور، به بررسی فرآیند تولید چوب پلاست، که با واژه چوب پلاستیک نیز از آن یاد می شود و همچنین مزایای چوب پلاست خواهیم پرداخت پس با ما همراه شوید …
چوب پلاست چند سازه ای تولیدی با استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و با طیف گسترده ای از کاربردها، در زمینه های مختلف می باشد، که از خواص مکانیکی و فیزیکی نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و از ترکیب مواد اولیه پلیمری و خرده چوب ها، طی فرآیندهای مختلف ساخته می شود. علاوه بر فیبر چوب و پلیمر، چوب پلاست ها، حاوی افزودنی های لازم و همچنین مواد پرکننده دیگر لیگنو سلولزی و یا معدنی می باشند.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست چیست؟

کامپوزیت های چوب پلاست

کامپوزیت های چوب پلاست (WPC) زیرمجموعه دسته بزرگتری از تولیدات صنعتی بنام کامپوزیت ها یا چندسازه ها می باشند، چوب پلاست یک محصول گرما نرم میباشد، که پس از آماده سازی و فرآوری مواد اولیه، با بکارگیری فرآیند میکس و متعاقب آن، فرآیند استروژن به حالتی خمیری تبدیل شده و سپس از طریق قالبها، بصورت پروفیل و یا صفحات شیت، شکل می گیرد و در مقاطع یا سطوح مختلف تولید می گردد. انتخاب اکستروژن مناسب برای تولید کامپوزیت های چوب پلاست یا چوب پلاستیک بسیار مهم است، چرا که استفاده از فناوری مناسب، تا حد زیادی بر خواص محصول نهایی تأثیر مثبت و مطلوب می گذارد.

بکارگیری افزودنیهای شیمیایی در ساختار کامپوزیت چوب پلاستیک، جهت حصول نتایج کیفی در فرآیندهای ادغام پلیمر و پودر چوب است، ضمن آنکه بخشی از آنها در جهت تسهیل روند پردازش و تسریع فرآیند تولید موثر است. طبیعتاً انتخاب و گزینش افزودنیهای با کیفیت برتر و برندهای معتبر، نتایج مطلوبتری را در پروسه ادغام و میکس مواد اولیه بدست می دهد. البته به غیر از افزودنیها، در تولید محصولات چوب پلاست دکووود، از پیگمنتهای رنگی خارجی واجد کیفیت برتر نیز استفاده می شود.

با توجه به ضرورت حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها، شرکت دکووود فعالیت خود را از بدو شروع، بر مبنای تأمین پودر چوب از محل ضایعات چوبی حاصل از فعالیتهای واحدهای صنایع چوبی تعریف نموده است. تولید محصولات چوب پلاستیک در شرکت دکووود با هدف ساخت و عرضه محصولاتی با کیفیت عالی، در قالب پروفیل هایی با مقاطع متنوع و با قابلیتهای کاربردی گسترده تعریف شده است.

کاربرد چوب پلاست

ویژگی های بسیار مطلوب چوب پلاست باعث شده است، تا رقیب قابل توجهی برای محصولات چوبی فرآوری شده و ترمووود محسوب شود، ضمن آنکه با افزایش ظرفیت تولید چوب پلاست دکووود و سرمایه گذاریهای انجام شده شرکت در امر پژوهش و نوآوری در این صنعت، محصولات جدیدی مانند چهارچوب و درب پلی وود، نرده ها و قاب پنجره ها و نیز برخی محصولات بین صنایع نیز به سبد محصولات شرکت افزوده شده است. همچنین امروزه چوب پلاست دکووود در صنعت ساختمان، نماها و دیوارپوشها، کف سازی، مبلمان شهری، محوطه سازی و روف گاردن کاربرد عام یافته و جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

ویژگی های چوب پلاست دکووود

ویژگی های چوب پلاست دکووود

ویژگی های بارز چوب پلاست

• ثبات رنگ پس از تغییرات جزیی اولیه طبیعی و مقاوم در برابر اشعه خورشید
• نفوذ ناپذیری آب به دلیل فشردگی و چگالی بالا (جذب آب حداقلی در حد یک تا دو درصد)
• سختی و محکمی پروفیل ها و مقاوم در برابرضربه وفشار
• مقاوم در برابر پوسیدگی ـ قارچ زدگی ـ موریانه
• مقاومت بالا در برابر آتش
• قابلیت بازیافت و تجزیه پذیری بالا نسبت به محصولات پلیمری (محصول سبز)
• دوام و طول عمر بالا نسبت به محصولات چوبی
• قیمت مناسب و مطلوب بویژه در مقایسه با چوبهای ترمووود

روشهای ساخت کامپوزیت چوب پلاست

1. روش اکستروژن ـ که در آن کامپاندهای چوب پلاستیک، از طریق اکسترودر حرارت یافته و به شکل خمیر شده، با فشار مناسب از قالبها عبور داده شده و به شکل قالب مورد نظر تولید می شود. قسمت عمده کامپوزیتهای چوب پلاستیک با استفاده از فرآیند اکستروژن “بیرون رانی” و بوسیله انواع مختلف اکسترودرها ” بیرون آورها ” همچون تک پیچ یا دو پیچ تولید میگردند.

2. روش قالبگیری تزریقی ـ در این روش کامپاندهای خمیر شد هچوب پلاستیک، به قالبهای سرد تزریق شده و با ایجاد فشار بر کامپاندهای خمیری بین دو نیمه قالب شکل گرفته و سپس پروسه سرد شدن آن صورت می گیرد.
بسیاری از خواص فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت چوب پلاستیک، به برهم کنش بین چوب و مواد گرمانرم بستگی دارد. یکی از مؤثرترین روشها برای بهبود این برهم کنش از طریق عامل جفت شدن (کوپلینگ) بعنوان یک افزودنی ایجاد می گردد. به طور کلی، این مواد افزودنی به سازگاری بین چوب هیدروفیلیک که رطوبت را به راحتی جذب می کند و پلاستیک هیدروفوبیک که تمایل به آب ندارد، کمک کرده و به تشکیل کامپوزیت تک فاز منتهی شده و محصولی با ثبات فرم و اندازه بهتر از چوب جامد بدست می دهد.

سخن آخر

برای ایجاد یک محیط مناسب، زیبا و آرام، همراه با فضای سبزی دلنشین، از کارشناسان مجرب شرکت دکووود مشاوره بگیرید، تا با ایده پردازیهای خلاقانه و محاسبات دقیق و برآوردهای کارشناسی، پروفیل های چوب پلاستیک مناسب را، با توجه به محل مصرف و موارد استفاده، برای داشتن یک محوطه مطلوب و چشم نواز به شما معرفی و پیشنهاد نمایند.خلق لحظاتی سرشار از گرما و آرامش، با زیستن در محیطی مملو از حس طبیعت، با محصولات چوب پلاست دکووود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 10 =