محصولات دکووود, وبلاگ

یک اشتباه درباره تفاوت بالکن و تراس

یک اشتباه درباره تفاوت بالکن و تراس

بالکن و تراس هر دو از بهترین روش هایی هستند که از آن طریق می توان فضای زندگی را بزرگ تر کرد.

هر دو این عناصر زیبایی و سرزندگی را با خود به همراه می آورند و می توانند فضای مسکونی را بزرگ تر نمایش دهند و باعث شوند تا مالکین خانه از فضای خارجی لذت ببرند از همین طریق می توانند به راحتی به فضای بیرون دسترسی داشته باشند.

اگرچه تراس و بالکن ویژگی های مشترکی دارند اما معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند چرا که هر یک از آن ها شخصیت های معماری منحصر به فرد خود را دارد.  تراس و بالکن  تفاوت های ملموسی دارند علی الخصوص هنگامی که از نظر موقعیت، ابعاد و سازه مورد بررسی قرار می گیرند.

یک اشتباه درباره تفاوت بالکن و تراس

معمولا بالکن را به عنوان عنصری درون عرصه ساختمان و دارای سقف برشمرده اند و تراس را به عنوان عنصری الحاقی خارج از فضای داخلی و بدون سقف در نظر گرفته اند. متاسفانه این دیدگاه تعریف درستی از بالکن و تراس نبوده و کاملا نادرست است!

متن زیر را مطالعه کنید تا با تفاوت بالکن و تراس آشنا شوید. از این طریق نیز می توانید با ریشه های آنها آشنا شوید تا بتوانید از آن ها بهترین استفاده را داشته باشید.

تفاوت واقعی تراس و بالکن:

تراس

 تراس ها معمولا همجوار یا روی بام ساختمان قرار دارند. فضای آنها عموما باز ونیمه باز است، تراس ها از لحاظ  اندازه و نسبت به بالکن بزرگ هستند. ورودی تراس معمولا از طریق اتاق های داخلی نیست چرا که بیشتر تراس ها در نقش یک فضای عمومی برای ساکنین مجموعه­ های مسکونی هستند، به همین دلیل عموما در بام ساختمان قرار می گیرند.

بالکن

بالکن ها معمولا به جداره های ساختمان متصل می شوند و توسط نرده و یا دیوار کوتاه محصور می گردند. بالکن معمولا یک عنصر با اندازه کوچک و باریک است. کاربری بالکن عموما خصوصی است و ورودی آن از طریق اتاق های داخلی تامین می شود.

 

تراس چیست؟

تراس یک فضای خارجی دارای شخصیت متمایز است که همجوار یا بالای یک ساختمان (بام) قرار می گیرد. سقف تراس باز و کف آن مسطح است و در صورتی که روی بام قرار نگرفته باشد دارای پیش آمدگی است. کلمه تراس به معنای امروزی در قرن 16 میلادی وارد ادبیات معماری شده است. «تراس» برگرفته از یک واژه قدیمی فرانسوی است لازم به ذکر است که در در زبان لاتین کلمه ترا (terra) به معنای زمین می باشد.

موقعیت (جانمایی) تراس

تراس یک فضای خارجی است که مجاور یا روی بام یک ساختمان قرار می گیرد. برخلاف بالکن، می تواند به طور جداگانه به سازه ساختمان متصل شود. تراس یک فضای سرباز است که معمولا کمی پیش آمده است . به این دلیل که به طور فیزیکی به یک ساختمان متصل نشده است، نیازی به تامین ورودی از طریق اتاق داخل خانه ندارد.

ابعاد(سایز) تراس

بسیار بزرگ تراز بالکن است، یک تراس می تواند به طور کامل  فضای بام را در برگیرد. هنگامی که روی بام ساختمان قرار دارد معمولا به عنوان یک باغ کوچک (بام سبز یا روف گاردن) و با کاربری تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد. در شهرهای شلوغ یکی از مکان های مناسب برای ایجاد فضایی آرامش بخش، تراس است که می تواند حس رهایی از شلوغی شهر و خیابان های با ترافیک سنگین را به ارمغان می آورد.

تراس هایی که در کنار یک خانه قرار دارندو به آن متصل شده اند معمولا از لحاظ اندازه بزرگ تر هستند. این نوع تراس ها از سطح زمین اندکی ارتفاع دارند تا بتوانند یک فضای خصوصی ایجاد کنند. تراس ها معمولا باعث ایجاد ارزش افزوده به ملک شده و صرفه های اقتصادی آن را بهبود می بخشند.

سازه تراس

معمولا به عنوان یک سازه مستقل عمل می کند. یک تراس عموما دارای کف سازی مجزاست، در صورتی که از چوب برای پوشش کف تراس استفاده  شود حتما بایستی در برابر رطوبت محافظت شود. یکی از جایگزین های مناسب کفپوش های چوبی، استفاده از کفپوش کامپوزیت است. این نوع کف پوش ها در برابر رطوبت،حرارت و آفات چوبخوار مقاوم هستند. علاوه بر این ظاهری مشابه چوب طبیعی دارند چرا که درساختار آن­ها از چوب طبیعی استفاده می شود. به این ترتیب تراس همواره در شرایط مناسب و شکل مطلوب روزهای اولیه باقی خواهد ماند.

بالکن چیست؟

بالکن یک فضای خارجی مرتفع است که به دیوارهای خارجی یک ساختمان متصل شده و توسط نرده محصور می شود. دسترسی به بالکن از طبقات بالا فراهم و طراحی می شود تا فضای زندگی را به بیرون منتقل کند. واژه بالکن از کلمه قدیمی با ریشه  ایتالیایی گرفته شده است و به قرن 17 باز می گردد. یکی از معروف ترین بالکن های جهان بالکن ژولیت است (براساس داستان رومئو و ژولیت )  که در ورونای ایتالیا واقع شده است.

مکان بالکن

بالکن یک پلتفرم مرتفع پیش آمده است که به جداره ساختمان متصل می شود ، بالکن با استفاده از نرده ویا دیوار کوتاه محصور می شود. این عنصر معمولا فقط یک درب برای دسترسی دارد.

ابعاد (سایز) بالکن

بالکن ها معمولا طویل و باریک بوده و بسیار کوچک تر از تراس ها می باشند. ابعاد یک بالکن نیز بستگی به این دارد که به چه چیزی متصل شده باشد مثلا ابعاد بالکن متصل به یک آپارتمان و یا خانه ویلایی متفاوت است. معمولا یک بالکن حداقل 1.2 متر عمق دارد که به این ترتیب آن را به یک فضای عالی برای نوشیدن قهوه صبحانه و یا نگهداری وپرورش گیاهان تبدیل می کند.

منبع: https://www.thespruce.com/terrace-vs-balcony-differences-5208170

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =